Haber

Ayvalık Vizyon Çalıştayı Başladı

Çalıştayda Ayvalık’ta keyfi olarak yüksek kira ve fiyatların turizme yansımasının olumsuzlukları masaya yatırıldı.

Ayvalık Belediyesi, Ayvalık Ticaret Odası, Ayvalık Belediye Meclisi ve Ayvalık Turizmi Geliştirme Derneği (AYTUGEB) tarafından düzenlenen “Ayvalık Vizyon Çalıştayı” Balıkesir’in Ayvalık ilçesinde başladı.

Çalıştay 3 gün sürecek; BAU Ayvalık Meslek Yüksekokulu Oturum Başkanı Prof. Dr. Ayhan Gökdeniz’in sunumuyla başladı.

Çalıştayın açılış programında; Dünya Kardeş Şehirler Derneği Genel Sekreteri Hüseyin Baraner, XPD Otel Danışmanlığı Başkanı Fütürist Otelci Cem Kınay, NAR Gourmet Direction. Döviz kuru. Üye Mutfak Sanatları Merkezi Lideri Vedat Başaran, Tourstalia GM İstanbul Melih Yetiş, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Turizm Fakültesi Prof. Dr. Volkan Altıntaş ve Çokgezen Gurme Akif Budak konuşmacı olarak katıldı.

Ayvalık Kaymakamı Hasan Yaman, CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Balıkesir Milletvekili Ahmet Akın, Balıkesir Büyükşehir Belediye Başkan Yardımcısı Birol Şahin, Gömeç Belediye Başkanı Mehmet İrem Himam, AYTUGEB yöneticileri ve siyasi parti, sivil toplum kuruluşu temsilcileri ile akademisyenlerin açılışını yaptı. çalıştay konuşması. Lider Mesut Ergin, atölyeye takviye yapanlara teşekkür etti.

Çalıştaya geçen yıl kasım ayından itibaren hazırlandıklarını ve sistemli aralıklarla toplantılar yaptıklarını belirten Önder Ergin, ‘Mutfak’ konularını ele alacağız” dedi.

“Ortak istihbarat masaları”

Çalıştaya katkıda bulunmak isteyenler için Aralık ayında yapılan duyurunun ardından çok sayıda başvuru aldıklarını hatırlatan Lider Ergin, “12 farklı üniversite ve farklı bölümlerden 21 kişilik bilim kurulu; Başvuru yapan 64 çalışmayı değerlendirdiğini ve bu bildirilerden 26’sının çalıştayda sunulacağını vurgulayan Çavuşoğlu, Ortak Akıl masalarında yer almak isteyen katılımcı sayısının 120’nin üzerinde olduğunu vurguladı.

“Turizme öncelik vermeliyiz”

Ayvalık’ın turizm kenti olduğu kadar zeytin ve zeytinyağının da memleketi olduğunu belirten Önder Ergin, konuşmasına şöyle devam etti; “Ülkemizin en pahalı zeytini olduğu için zeytinyağının çıktığı bölge burası. Ayvalık’a turizm amaçlı gelen hemen hemen herkes, dönüşte bu eserleri kendisi ve arkadaşları için yanına alır. Bu da yine turizm sayesinde. Turizm 50-55 departmandan girdi alıyor ve veriyor. Bu veri; Bilimsel olarak da kanıtlanmıştır. Ayrıca turizm yerel ekonomide katma değer yaratmakta ve bölgesel istihdama büyük katkı sağlamaktadır. Bu ve benzeri nedenlerle Ayvalık’ta turizme öncelik vermemiz gerekiyor. Ayvalık bu noktada yol ayrımındadır. Ayvalık’ta turizmi nasıl yaygınlaştırıp dış turizme açabiliriz? Elbette bu büyümeyi ‘koruyarak kullan’ ya da moda tabirle ‘sürdürülebilir kalkınma’ ve ‘sürdürülebilir turizm’ çerçevesinde yapmamız gerekiyor. Bu çalıştaydan beklediğimiz en temel çıktının ve sonucun bu olduğunu düşünüyorum. Ayvalık ilçemizin 2007 Devlet Planlama Teşkilatı verilerine göre; gelişmişlik endeksleri sıralamasında; Balıkesir’de 872 ilçe ortasında 64., 19 ilçe arasında Balıkesir Merkez ve Bandırma ilçelerinden sonra 3. sırada yer almaktadır. Bire bir araştırmada; Balıkesir ili ‘İktisadi Faaliyet Kolları’ listesinde turizm şubesi yüzde 51,71 ile 7. sırada yer alıyor. Ancak Balıkesir kıyı bölgelerindeki mavi bayraklı plaj sayısı 19’dur. Bölge hakkında yapılan bilimsel bir araştırmaya göre; Ayvalık’ta; Ligler Ligi’nde ‘Turizm ve Turizmle İlgili Alt Sektörler’ 2000’de yüzde 52 iken 2010’da bu oran yüzde 63’e çıktı. Bugün bu oranı ölçsek yüzde 80-85 olur diye düşünüyorum. Yani Ayvalık’ın önü de arkası da sağı da solu da turizmdir. Bu turizmi nasıl büyüteceğiz sorusunun cevabı bu çalıştaydan çıkacak. Ben buna inanıyorum” dedi.

“Ayvalık açık müze gibi”

Çalıştay Akademik Koordinatörü Prof. Dr. Ayhan Gökdeniz açılışta yaptığı konuşmada doğal güzellikleri, kumsalları, tarihi ve kültürel yerleri, iklimi ve adaları ile Ayvalık’ın turizmi yüksek, ülkenin en değerli bölgelerinden biri olduğunu söyledi. potansiyel. Kentin doğal güzelliklerinin yanı sıra Ayvalık merkez ve Alibey Adası’nda neo-klasik sivil mimari örneklerinin oluşturduğu kentsel dokunun turizm arzını zenginleştirdiğini belirten Prof. Gökdeniz, “Temelde ilçe bir açık müze görünümünde. Ayvalık; 1980’lerde çıkarılan 2634 Sayılı Turizmi Teşvik Kanunu Antalya gibi turistik yatırımları yeteri kadar bölgesine çekemeyen bir şehir. Bunun farklı sebepleri var. Bugünden bakınca daha mı uygun olurdu? Tartışılabilir. Bölge doğal olarak turistik yatırımlar yerine ikinci konut siteleriyle dolu. Bugün bölgede 28 binden fazla ikinci konut bulunuyor. Bölgede son dönemde turizm anlayışı; çeşitli büyüklükteki eski evlerin onarımları ile yavaş yavaş butik otel işletmeciliğine dönüşmüştür. Bu değişim bölge için olumlu ve rasyonel bir dönüşüm olarak değerlendirilebilir. Ayvalık tarih boyunca kültür, sanat ve yerleşik hayata değer katan bir şehir olarak adından her zaman söz ettirmiştir. Tarihi geçmişe sahip tescilli yapılara sahiptir ve her yapının farklı bir yaşam öyküsü vardır. Ayvalık’ta 2000’e yakın tescilli yapı var. Ayvalık merkezde ve Cunda’da özellikle yüksek tavanlı konutlar; Günümüzde ‘Neo-klasik mimari’ olarak ‘eski’ Roma ve Helenistik yapıların izlerini taşıdığı için kültür turizmi açısından değerlidir. Ayvalık; Kent mutfağıyla da ünlüdür. Gastro’nun birçok şehir özelliği vardır. Bir mübadele şehri olan Ayvalık, farklı ülke ve şehirlerden gelen vatandaşların barış ve huzur içinde yaşadığı bir coğrafyadır. Güçlü bir turizm altyapısı, otelleri ve yerel restoranları, plajları ve turistik cazibe merkezleri olan bir destinasyondur. Ulusal ve uluslararası arenada güçlü bir marka imajına sahip olan Ayvalık’ta sosyal yaşam da farklı ve çeşitlidir. Yerel halk ve ziyaretçilerin etkileşimi sorunsuz olup, bölgeye yönelik turistik talep her geçen gün artmaktadır.

“Yabancılar için geceleme sayısı yüzde 2,2”

Turizm destinasyonlarında sürdürülebilir bir turizm gelişiminin sağlanmasının bölgedeki turizm paydaşlarının ve özellikle destinasyon yönetimlerinin asli görevi olduğunun altını çizen Prof. Dr. Gökdeniz, “Dolayısıyla destinasyon yönetimleri; Turistik destinasyonlar için stratejik planlara başvurarak bölgenin ekonomik, sosyal ve ekolojik olarak her anlamda taşıma kapasitesini belirlemeye çalışırlar. 2017 yılında Ayvalık’ta yapılan bir araştırmaya göre; Ortalama geceleme sayısı yabancılar için yüzde 2,2, yerliler için yüzde 2,5’tir. Bu bilgilerden de anlaşılacağı üzere; Bölgede iç ve dış turizmde ortalama geceleme oldukça düşüktür. Geceleme sayısının az olmasının bir diğer nedeni de bölgede turizm anlayışının 2-3 aylık bir süre ile sınırlı olmasıdır. Buradan çıkmanın tek yolunun kültür, gastronomi, doğa, kongre ve dark turizm başta olmak üzere çalışmaları çeşitlendirmek olduğunu söyleyebiliriz. Ayvalık’ta özellikle son yıllarda yaşanan yoğun iç turizm hareketliliği, destinasyonun taşıma kapasitesini zorlamakta ve çok değerli hayati sorunlar (trafik sıkışıklığı, su ve elektrik kesintileri, otopark ve servislerin kontrol edilememesi gibi) ortaya çıkmaktadır. Çünkü; bölge ile ilgili bir turizm stratejik planlamasına ihtiyaç duyulmuştur ve bu çalışma; 2018 yılında tarafımca yapılmış olup 2019-2023 dönemi için 5 yıllık bir süreyi kapsamaktadır. Bu planlamada uygulanacak stratejiler; Bölgedeki şube menfaat sahiplerinden oluşturulacak bir idari teşkilatın mutlaka yapılması gerekmektedir. Bu nedenle bölgenin turizm ile ilgili her türlü planlama, pazarlama ve markalaşma ile ilgili stratejik kararları alacak ve uygulayacak bir idari teşkilata ihtiyacı vardır. Bu idari teşkilat; Erişilebilirlik, destinasyon çekiciliği, destinasyonun her türlü taşıma kapasitesi, güvenlik, yerel halk-ziyaretçi etkileşimi ve ziyaretçi sadakati noktalarında stratejik plan yaparak bölgede turizmin sürdürülebilirliğini sağlayacak tek kuruluştur. Aslında bu teşkilat Ayvalık’ta da var. 5355 sayılı Mahalli İdareler Kanunu çerçevesinde 2009 yılında kurduğumuz Ayvalık Turizmi Geliştirme Derneği (AYTUGEB), tüzüğü ve idari yapısı değiştirilerek böyle bir idari teşkilata dönüştürülebilir.”

Ayvalık’ın özellikle pandemi sonrası İstanbul, İzmir ve Bursa’dan önemli göç aldığını hatırlatan Gökdeniz, konuşmasına şöyle devam etti; “Bu şehirlerden gelen pek çok kişinin kafe, bar, butik otel, restoran, tasarım atölyeleri, catering reyonları ve eski evleri onarmak amacıyla yatırım yapmak amacıyla geldiği bir etkinlik. Bu gerçek bir katkıdır; Ayvalık ekonomik açıdan değerli ve kıymetli bir kazançtır. Ancak Ayvalık bugün toplumsal ve sosyolojik bir sonuçla da karşı karşıyadır. Ayvalık her anlamda ağırlaşan bu talep karşısında doğal, kültürel ve sosyal kazanımlarını kaybetmeye başlıyor. Ayvalık’ta her anlamda yüksek fiyat artışı ve enflasyon var. Konut kiraları ve fiyatları fırlamış, inşaat faaliyetleri artmış, turizm bölümünde faaliyet gösteren hizmet işletmelerinin hizmet kalitesi düşmeye başlamıştır. Bu kontrol edilemeyen güç; Ayvalık sevdalıları ve yöneticileri olarak kontrol altına almamız gerekiyor. Bu noktada ‘ama nasıl’ sorusu ortaya çıkıyor. Konveyör bantlardan biri de olsa bu çalıştayı gerçekleştirmemizin ana sebeplerinden biri de bu ‘ama nasıl’ sorusuna hep birlikte cevap bulmak. Oturumlarda sunulmak üzere 64 farklı ve daha pahalı bildiri çalıştaya geldi. Ayrıca ortak akıl masalarına konuşmacı olarak kayıt yaptıranların sayısı da 130’un üzerinde. Bu başvurular bile Ayvalık’ın ne kadar ilgi gördüğünün kanıtı.” Ayvalık’ın doğal ve kültürel maliyetleriyle gelişen turizmiyle Balıkesir’in misafirhanesi olduğunu vurgulayan Şahin, Ayvalık’ın turizm alanında gelişmesi ve turizm gelirlerinden hak ettiği pastadan pay alabilmesi için çalışmalarının devam edeceğini vurguladı.

Açılışta konuşan CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Balıkesir Milletvekili Ahmet Akın, Türkiye’nin en değerli destinasyonlarından biri olan Ayvalık’ın turizm alanında gelişimini devam ettirip yükselmesi adına böylesine değerli bir çalıştayın düzenlenmesinden duyduğu memnuniyeti dile getirdi. istenilen noktaya

Turizm alanında sürdürülebilirlik ve kalkınma planlarının son derece değerli olduğunu vurgulayan Ahmet Akın, zeytin ağaçlarının Ayvalık ve çevresinde en değerli ekonomik zenginliklerden biri olduğunu, dünyanın en kaliteli zeytinlerinin bulunduğu bölgedeki her ağaca sahip çıkmanın değerini vurguladı. zeytin ve zeytinyağı üretilmektedir.

Ayvalık Kaymakamı Hasan Yaman da yaptığı konuşmada Ayvalık’ın turizminde konaklama sayısının artırılmasının önemine işaret etti.

 

Kaynak: (BYZHA) – Beyaz Haber Ajansı

kizilorenhaber.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu